دو شنبه 19 خرداد 1404

عنوان جلسه: بررسی برنامه راهبردی مركز 

 

جلسه شورای پژوهشی مورخ .... در محل سالن مداح دانشکده پرستاری و مامایی با حضور معاونت پژرهشی و اعضای موسس  مركز برگزار شد. در این جلسه برنامه راهبردی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و سلامت خانواده  برگزار شد و به صورت زیر مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت.

 

برنامه راهبردی مرکز تحقیقات

 

مأموریت مرکز (Mission):


رسالت این مرکز تولید علم، دانش و افزایش پژوهش در زمينه خدمات در حیطه­هاي پيشگيري، مراقبتي، آموزشي، مشاوره­اي و توانبخشي جهت ارتقاء کیفیت بهداشت باروری، خانواده و کیفیت و کمیت جمعیت می­ باشد.

 

چشم ­انداز مرکز (Vision):


این مرکز بر آن است تا با انجام رسالت خود در کشور بستر مناسب جهت انجام پژوهش­های بنیادی، کاربردی و تأثیرگذار و فناورانه در زمینه خدمات در حیطه­هاي پيشگيري، مراقبتي، آموزشي، مشاوره­اي و توانبخشي جهت ارتقاء کیفیت بهداشت باروری، خانواده و کیفیت و کمیت جمعیت فراهم آورد.

 

اهداف کلان و اهداف عینی مرکز


G1- گسترش کمی و کیفی تحقیقات اثرگذار و فناورانه مبتنی بر نیازهای فرد، خانواده و جامعه

 


O1- حمایت بیشتر از انجام تحقیقات کاربردی، اثرگذار و فناورانه در راستای اولویت­های پژوهشی در شوراهای پژوهشی دانشگاه و دفاتر پژوهش­های کاربردی معاونت­ها


O2- اجرای طرح­های تحقیقاتی مشترک با سازمان­ها و نهادهای اجرایی استان و کشور برای پوشش اولویت­های تحقیقاتی آن سازمان­ها و نهادها


نقاط قوت: اعضای هیات علمی توانمند در زمینه در انجام طرح­های کمی و کیفی، قرارگاه جمعیت دانشگاه و کمیته های زیرمجموعه آن


نقاط ضعف: عدم وجود ردیف بودجه مستقل


تهدید: وجود سقف 5 طرح تحقیقاتی دارای هزینه به طور همزمان برای هر هیات علمی


فرصت: وجود بیمارستانها و بخش های بالینی متفاوت و مراکز بهداشتی درمانی به عنوان عرصه تحقیق، قرارگاه جمعیت دانشگاه و کمیته های زیرمجموعه آن


استراتژی: انجام تحقیقات کاربردی و اثرگذار کمی و کیفی در حوزه های مختلف بهداشت باروری، خانواده و جمعیت

 


G2- ارتقاء کیفی و کمی تحقیقات و هدفمند نمودن پژوهش در دانشگاه و حمایت از محققین در این زمینه

 


O1- افزایش تعداد پروژه­های پژوهشی در راستای اهداف اعلام شده مرکز


O2- تعیین عناوین اولویت­های تحقیقاتی مرکز و اطلاع­رسانی و بازنگری مستمر


نقاط قوت: اولویت­های پژوهشی مشخص و پسخوراندهای قرارگاه جمعیت


نقاط ضعف: عدم وجود بودجه و کمبود تجهیزات و امکانات


تهدید: حمایت ناکافی از پژوهشگران به دلیل نداشتن بودجه


فرصت: همکاری با بخش های وسیعی از حوزه های دانشگاهی و غیردانشگاهی مربوطه در مبحث خانواده و جمعیت به عنوان مثال استانداری، أمور بانوان استانداری، دانشگاههای دیگر استان کرمان


استراتژی: برگزاری کارگاه های متعدد با دعوت از اساتید برجسته جهت اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی

 


G3- توسعه استفاده از نتایج تحقیقات کاربردی در حل مشکلات و افزایش آگاهی جامعه از ضرورت تحقیقات در مبحث بهداشت باروری، خانواده و جمعیت


O1- تسهیل مقررات به منظور تشویق پژوهشگران به انجام تحقیقات کاربردی، اثرگذار و فناورانه درون و برون دانشگاهی


O2- اطلاع­رسانی مناسب در زمینه موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه نهادها و سازمان­ها به پژوهشگران دانشگاهی


نقاط قوت: محققین علاقمند در این زمینه و وجود ارتباط خوب با واحدهای مربوطه جهت ارایه نتایج تحقیقات، همچنین حضور دانشجویان در مقاطع مختلف در دانشکده پرستاری و همچنین دانشگاه


نقاط ضعف: عدم وجود ضمانت اجرایی نتایج طرح­های پژوهشی در بالین و حوزه مربوطه


تهدید: عدم وجود سازو کار و فرایند مشخص جهت ارایه نتایج تحقیقات به حوزه مربوطه به طور سیستماتیک


فرصت: کارکنان علاقمند به آگاهی از نتایج تحقیقات کاربردی و اثرگذار


استراتژی: ارایه نتایج تحقیقات کاربردی به حوزه مربوطه در قالب طرح های اثرگذار

 


G4- ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات اطلاع­رسانی علمی و پژوهشی مرکز


O1- توسعه و بهینه­سازی وب­سایت مرکز


O2- تسهیل در روند اداری و حمایت مالی از طرح­های پژوهشی


نقاط قوت: وجود کارشناس با تحصیلات پژوهشگری


نقاط ضعف: عدم حضور کارشناس متخصص در زمینه IT


تهدید: جذب، استخدام و در نتیجه اختصاص ناکافی نیروهای متخصص در حوزه فناوری اطلاعات از سوی وزارتخانه یا دانشگاه


فرصت: وجود لینک سایت مرکز در صفحه اصلی سایت دانشگاه و دانشکده


استراتژی: پیگیری اختصاص نیروی کارشناس و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات

 


G5- ارتقا سطح کمی و کیفی همکاری با دانشگاه های داخلی و خارجی و سازمان های جهانی و سازمان های غیر دولتی داخلی و خارجی، در جهت اجرای طرح­های تحقیقاتی مشترک

 


O1- برگزاری همایش­های داخلی، منطقه­ای و بین ­المللی 


O2- نوشتن طرح ها و مقالات پژوهشی مشترک با پژوهشگران داخلی و خارجی


نقاط قوت: حضور همکاران هیات علمی توانمند جهت همکاری در طرح های تحقیقاتی و مقالات علمی مشترک با پژوهشگران داخلی و خارجی


نقاط ضعف: عدم تخصیص بودجه مجزا جهت انجام طرح های مشترک با محققان داخلی و خارجی


تهدید: عدم همکاری کامل اعضای هیات علمی در همکاریهای ملی و فرا ملی


فرصت: استقبال بعضی اعضای هیات علمی از همکاری با پژوهشگران خارجی و داخلی سایر دانشگاه ها


استراتژی: تشویق همکاران به نوشتن طرح ها و مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی و داخلی. همچنین برگزاری برنامه های مشترک

 


G6توسعه و بکارگیری دانش بشری در زمینه ی حفظ و ارتقاء سلامت فرد، خانواده و جامعه

 


O1- برگزاری کارگاه­های آموزشی در جهت توسعه پژوهش­های مربوط به بهداشت باروری، خانواده و جمعیت در حیطه ­های پيشگيري، مراقبتي، آموزشي، مشاوره­اي و توانبخشي


O2- انجام طرح­های اثرگذار


نقاط قوت: حضور همکاران با تخصص های مربوطه در شورای پژوهشی مرکز تحقیقات


نقاط ضعف: عدم آشنایی با ساز و کار نحوه پیگیری طرح­های اثرگذار در حوزه های مربوطه


تهدید: عدم وجود ضمانت اجرایی جهت کاربست نتایج در حوزه های مربوطه


فرصت: توانمندی اعضای هیات علمی در زمینه پژوهش


استراتژی: سوق دادن طرح های پژوهشی جمعیت محور و خانواده محور به سمت طرح های اثرگذار

 


G7انتشار و بسط یافته­های پژوهشی و گسترش کاربرد آنها


O1- اقدام در جهت انتشار و بسط یافته­های پژوهشی در مجلات معتبر بین­ المللی


O2- همکاری در جهت ارائه نتایج پژوهش­های کاربردی، تأثیرگذار و فناورانه در عرصه مراقبت­های سلامت (ترجمان دانش)

 

O3- همکاری در جهت نمایه­ شدن مجله انگلیسی­ زبان و اسکوپوس تحقیقات کیفی در علوم سلامت

(Journal of Qualitative Research in Health Sciences) در پایگاه­ بین­ المللی  Pubmed.


نقاط قوت: وجود مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت در دانشگاه با مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه و سایر دانشگاه های بین المللی، علاقمند بودن اعضای هیات علمی به انتشار مقالات پژوهشی خود در مجلات بین المللی


نقاط ضعف: عدم تمایز ارزشگذاری بین طرح های دارای نتایج اثرگذار با سایر طرح های پژوهشی


تهدید: عدم حمایت مالی جهت چاپ مقالات در مجلات بین المللی معتبر


فرصت: تخصیص امتیاز پژوهشی توسط معاونت پژوهشی به مقالاتی که در پایگاه های بین المللی معتبر منتشر می شوند


استراتژی: فراخوان جهت دریافت نتایج طرح های اثرگذار و گزارش نتایج این طرح ها به معاونت پژوهشی و عرصه های مربوطه، همچنین تشکیل کمیته ترجمان دانش در مرکز.